Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dijous, 26 de de juny del 2014 | 16:59
Opinió
Oriol Amorós
Portaveu adjunt del grup parlamentari d'Esquerra

AENA, ports, comerç i els nostres aturats

En una setmana el Govern espanyol ha fet públics dos atacs directes a la nostra indústria i un altre al nostre comerç. Una setmana més el Govern espanyol ens ha tornat a deixar clar que si volem ajudar les 102.784 persones aturades de Barcelona l'hem de deixar enrere i fer el nostre camí.

Primer. El Govern espanyol ha fet pública la seva intenció de privatitzar el 49% d'AENA, per mantenir la seva estructura centralitzada. Els aeroports són eines extraordinàries per al desenvolupament econòmic del territori al que serveixen.

A condició, però, que la seva gestió sigui independent per establir les rutes, donar espai a les companyies aèries, fixar tarifes i decidir les inversions que més afavoreixin la captació d'inversions, la mobilitat de treballadors qualificats i directius o la captació de turisme. Així es fa als països més avançats i a tota Europa amb només dues excepcions: Espanya i Romania. A les 102.784 persones aturades els convé, i molt, tenir un aeroport centrat en l'economia barcelonina i catalana.

Cal dir també que la meitat del deute d'AENA ha estat generat per les desmesurades inversions a Barajas i el seu dèficit crònic de funcionament, deguts a decisions polítiques sense cap base de racionalitat econòmica. I l'entrada de capital borsari a AENA no aporta valor de gestió i accentua la recerca de rendibilitat aïllada enlloc de promoure el creixement econòmic de Barcelona i Catalunya.
Volem fer la Barcelona de les persones lliures, una ciutat forta al món i acollidora amb la gent que hi viu"
En definitiva, el Govern espanyol vol liquidar una part dels actius que haurà de traspassar a Catalunya si el 9 de novembre optem en consulta popular per ser independents i, via obligacions mercantils, pretén mantenir una l'estructura centralitzada d'AENA, fins i tot, més enllà de la independència.

Segon. S'ha conegut l'exigència de Puertos del Estado d'endur-se el 50% del benefici del Port de Barcelona. I això es suma al 8% de la facturació que anualment s'espolia al Port de Barcelona en conceptes de sosteniment de Puertos del Estado (institució situada a la coneguda vila portuària de Madrid) i del Fondo de Solidaridad Interportuaria (fons que només pel nom ja es veu que als catalans no ens en toca res). Que no puguem fixar el preu del contenidor i tenir una política comercial pròpia, que no puguem reinvertir els beneficis en fer els accessos al port, operar en el transport ferroviari de mercaderies o en els ports secs, afecta i molt la nostra indústria.

Tercera. L'obsessió del PP contra el model comercial català i barceloní ahir va fer forat a la ciutat de Barcelona, amb la col·laboració de l'Alcalde Trias. La pressió del PP i la patronal de les grans superfícies ha obtingut una primera victòria: partir Barcelona avui, per liberalitzar tots els horaris demà. I això afectarà durament el comerç de proximitat dels nostres barris.

Un comerç que és el primer creador de llocs de treball de la ciutat, que té un 90% de punts de venda amb el propietari rere el taulell, que dóna vida als barris i fa els carrers més habitables Treballarem per a que les persones que no tenen feina recuperin la llibertat que dóna tenir-ne una. Farem aquest camí cap a la llibertat, cap a la independència, donant la mà a qui més pateix, a qui no té feina. Volem fer la Barcelona de les persones lliures, una ciutat forta al món i acollidora amb la gent que hi viu.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Més opinions de Oriol Amorós
Oriol Amorós
Portaveu adjunt del grup parlamentari d'Esquerra
Opinió · Política
El cinturó groc garanteix l'èxit del procés
Opinió · Política
El món és millor si
Opinió · Política
Sí i Sí. Farem un nou país per a tothom
Opinió · Política
Catalunya ho està fent molt bé
Opinió ·
Vint-i-cinc raons per ser a la Via Catalana
Opinió ·
El carreró té sortida
Opinió · Política
Països Catalans, com?
Indica publicitat