Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 14 de d'abril del 2009 | 14:53
Crònica · Cultura

(in) subordinats

Com cada any, just acabada la setmana santa s'accelera tota la maquinària editorial per preparar Sant Jordi. Se succeeixen presentacions, campanyes publicitàries i tota mena d'actes per poder preparar la gran diada popular de la nostra cultura i assegurar un bon nombre de vendes.


Cal recordar que les vendes de llibres de les properes setmanes representaran bona part de les vendes de tot l'any. També serà interessant comprovar si és confirma que els gremis d'editors i llibreters, dins l'àmbit de la cultura, són dels que menys noten els efectes de la crisi.

D'entre les novetats que s'han anat presentat destaca la de La Galera, que sota el títol "pòquer de clàssics" farà una edició commemorativa dels 40 anys de la publicació de la novel·la guanyadora del premi Folch i Torres i de les tres novel·les que en foren finalistes. Es tracta de Rovelló', de Josep Vallverdú; La colla dels deu', de Joaquim Carbó; Dídac, Berta i la màquina de lligar boira', d'Emili Teixidor, i Viatge al país dels lacets', de Sebastià Sorribas. Al llarg d'aquests 40 anys s'han fet 107 edicions d'aquests quatre títols i se n'han venut 400.000 exemplars.

Tenint en compte la revolució que ha comportat per a la literatura infantil i juvenil el fenomen Harry Potter (amb milers d'exemplars venuts en català i una potent campanya de màrqueting mundial) és important valorar la rellevància i l'impacte que aquests títols van tenir sobre unes quantes generacions de joves catalans. Arribats a aquest punt, cal que reflexionem un cop més i mirem més enllà de les xifres, i ens qüestionem el que sovint se'ns vol vendre com a situació natural. Obres com les esmentades, i tantes d'altres, evidencien la capacitat dels nostres autors per poder copsar i connectar amb un univers simbòlic propi, català, que s'ha vist correspost amb un gran nombre d'edicions i amb l'etiqueta de clàssic. s el que es podria anomenar òptica catalanocèntrica.

A la vegada, però, el fet que en parlem denota que la nostra cultura es troba en una situació de conflicte amb l'estat espanyol i el nacionalisme espanyol, que volen mantenir la nostra cultura en una posició subordinada. El que hi ha en joc és assegurar la nostra existència cultural i per fer-ho, tal i com suggereix Josep-Anton Fernàndez a El malestar en la cultura catalana', cal incidir en les instàncies de distribució i consum (els crítics, els mitjans de comunicació, el sistema educatiu, el públic consumidor...). Sant Jordi és sempre una bon moment per ser conscients de la necessitat i la importància d'existir com a cultura i, també, de ser insubordinats.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat