Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 31 de de gener del 2012 | 18:23
Crònica · Tecnologia i país
Carles Toronjo i Manyé
Enginyer de Telecomunicacions @CarlesToronjo

Spanair: foscors per al país

Ara fa un temps, des d'aquesta columna, reflexionàvem al voltant de les anomenades 5i's de Catalunya o, dit d'una altra manera, dels principals aspectes en els quals els catalans i les catalanes hem d'ésser excel·lents per tal de poder afrontar el futur –i l'imminent present- amb garanties.

Aquests eren i són la Innovació, la Internacionalització, la Inversió, la Inclusió i les Infraestructures.

Respecte a les infraestructures, dèiem que "si fem nous productes o donem nous serveis a escala mundial, ens calen unes infraestructures que facin possible oferir-los a tot el món. És imprescindible. Un port que sigui la porta d'Àsia, un aeroport que ens connecti directament al món, un eix mediterrani que ens enllaci amb Europa. Però també necessitem infraestructures tecnològiques de primera: fibra fins a la llar, un país en xarxa i totalment connectat, etcètera".

Rellegint aquestes línies, hom s'adona que les coses no ens estan sortint com caldria que ens sortissin. El corredor mediterrani no acaba d'esdevenir l'enllaç ferroviari amb Europa. Tot i els esforços, el pes de la radialitat encara és molt elevat a l'Estat i no hi ha cap mena d'intenció per tal que el corredor radial -el que passa per la capital- sigui el secundari, tot i la lògica econòmica. D'altra banda, tenim la situació del port com a porta d'entrada. En relació a això, cal dir que ha anat millorant en els darrers anys, però encara és lluny de l'objectiu marcat i necessari. I, finalment, l'aeroport. Continuem reivindicant una gestió individualitzada i des del territori per al Prat, però el més calent encara és a l'aigüera. A això, cal afegir-li la fatídica notícia que coneixíem la setmana passada. La companyia Spanair, un projecte empresarial català amb una desacomplexada visió de país, comunicava el cessament de les seves activitats i la presentació d'un concurs de creditors. Una decisió presa després de la no entesa amb Qatar Airways.

Les coses no van com haurien d'anar. A més a més, cal dir que la caiguda d'Spanair en quant a iniciativa que volia convertir l'aeroport del Prat en un hub, en un enllaçador de vols intercontinentals, significarà una gran patacada per a les empreses del país, però també per a l'economia catalana. Amb una infraestructura de segona, la internacionalització de les empreses serà molt més complicada i, a la vegada, el talent, les iniciatives estrangeres potents triaran altres ciutats i països amb unes infraestructures de primer nivell on portar i desenvolupar els seus negocis, la seva creativitat i riquesa.

No tindrà un efecte immediat, però l'afectació per a l'economia catalana serà greu. Que no ens expliquin romanços. Per a la resta de companyies que operen al Prat, la notícia és bona: s'esvaeix una important competència. I tant elles, com l'Estat a través d'Aena, continuaran considerant el Prat com un aeroport de segona i, ara, a més a més, sense res que els empipi o els hi faci nosa. Ja ens podem anar calçant!

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat