Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dilluns, 17 de de novembre del 2008 | 15:03
Crònica · Cultura

Globalització editorial

Els darrers dies, malgrat el soroll mediàtic provocat per la revista "The Economist", s'han donat a conèixer dues notícies que poden tenir una incidència en la nostra cultura i en el sector editorial a casa nostra. La primera ve dels Estats Units, la segona de Catalunya. Després de molts mesos de disputes judicials i negociacions, Google ha arribat a un acord per posar fi al litigi que tenia amb autors i editors americans. El motiu de la disputa es troba en els drets d'autor en els milers, milions! de llibres que Google ha digitalitzat i ha posat a disposició de la xarxa, i que poden ser consultats lliurement.

 

L'acord permetrà que Google pugui vendre versions electròniques de llibres, amb drets d'autor vigents, però amb totes les edicions exhaurides. De moment, aquest acord només tindrà validesa pels Estats Units, però cal ser conscients de la seva magnitud, de cop s'ha creat la llibreria més gran del món, encara que de moment no hagi començat a fer negoci. Sens dubte pot ser un acord de gran incidència en el futur.  La segona notícia que volem comentar és l'anunci que han fet les editorials Bromera, Angle i Cossetània de sumar esforços i energies per tal de fer front amb més eficàcia als reptes de promoció, comercialització i innovació. Entre d'altres iniciatives la nova plataforma Edi.cat obrirà el proper mes de gener un portal de venda de llibres electrònics en català, amb un preu més econòmic que no pas els de paper. També preveuen posar en línia els seus catàlegs editorials per facilitar la compra als lectors, i la creació d'una plataforma web 2.0, una de les particularitats de la qual serà la 'impressió sota demanda' de peticions de lectors per imprimir textos i originals que no tinguin una sortida comercial convencional. 

Entre les dues notícies trobem el fil conductor de la incidència en el llibre electrònic i el de l'ús de les noves tecnologies per trobar solucions als nous reptes globals. De fet, és diu que actualment s'està vivint una procés de canvi que pot ser equiparable al que va generar Gutenberg amb la impremta. Com sempre cal ser prudents amb aquest tipus d'afirmacions, però a la vegada cal mantenir aquell punt de curiositat i atreviment per estar al cas dels moviments. La indústria editorial és una de les indústries més estratègiques del país i, sobretot, de la nostra cultura. s gràcies a l'existència d'un entramat editorial al nostre país que es pot garantir la presència i difusió d'autors catalans a llibreries i biblioteques, i també, que es puguin llegir en la nostra llengua autors d'arreu del món. s per això que cal saludar projectes com el d'Edi.cat, a la vegada que cal recordar i reafirmar que com a país tenim el repte de fer que la cultura i la comunicació fetes des d'aquí i en català siguin referència internacional, tant per la seva innovació, qualitat i professionalitat.

 

El soroll mediàtic de la setmana passada ens han tornat a recordar la imperiosa necessitat de ser presents al món amb veu pròpia, sense intermediaris.  

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Notícies relacionades
Notícia · Cultura
Presentació del Projecte Museus Catalans a Google Art Project
Crònica · Tecnologia i país
Talent del país al Google Science Fair
Crònica · Tecnologia i país
Google TV: nova via per a TV3
Crònica · Tecnologia i país
Google i l'espanyolització de la toponímia catalana
Notícia · Llengua
Desapareix el català dels mapes de Google
Crònica · Tecnologia i país
El núvol d'internet
Crònica · Tecnologia i país
Steve Jobs
Crònica · Tecnologia i país
Google mossega la poma
Crònica · Tecnologia i país
Una "Apple" catalana?
Crònica · Tecnologia i país
Google i el pes del català
Indica publicitat