Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 29 de de març del 2011 | 16:17
Crònica · Tecnologia i país
Carles Toronjo i Manyé
Enginyer de Telecomunicacions @CarlesToronjo

Google i el pes del català

L'empresa nord-americana Google és, hores d'ara, una de les patums pel que fa a l'àmbit de la informàtica, les TIC, la innovació i la tecnologia al món. Apple, IBM i Microsoft són les empreses que li disputen la primera posició en aquest sector.

Val a dir, però, que darrerament si hi ha una empresa una mica més avançada, en una posició lleugerament més capdavantera que la resta, aquesta és, sense cap mena de dubte, l'empresa del GMail, Google. L'estratègia que està permetent a la companyia assolir aquesta privilegiada situació rau en l'aposta que aquesta ha fet per facilitar les necessitats que pugui tenir un usuari/ària a la xarxa. Tot això s'inicià amb dos serveis principals: l'aplicació de correu electrònic on-line GMail i el seu cercador, el vaixell insígnia de la companyia i l'actual referent a la xarxa per a tots els/les internautes a l'hora de fer cerques. Arran d'aquestes, moltes altres han continuat apareixent: el calendari, eines de traducció, la revolució ofimàtica generada pel Google Docs, el navegador Chrome, Google Maps, Google Earth, Google Street View o el sistema operatiu Android, per esmentar-ne algunes.

Davant d'una empresa amb aquest perfil d'excel·lència, cal estar cofois i ésser optimistes quan, la setmana passada, en el marc del 2n Congrés Convit que tractava sobre empresa, llengua i immigració, el representant de l'empresa nord-americana Google va afirmar que la llengua catalana es troba dins del grup de les 10 llengües més actives del món. Una posició molt significativa en relació al seu pes demogràfic, que cal recordar que està al voltant de 9 milions de parlants. Cal dir que Google diferencia en aquest rànquing entre les llengües que tenen una activitat més enllà de les seves fronteres territorials i aquelles que solament tenen activitat localitzada dins el seu àmbit territorial. En aquest sentit, el català forma part del rànquing de les llengües internacionals. Així mateix, el representant de Google també va fer notar que la multinacional és una empresa global i que el multilingüisme és un fet connatural de la seva organització. Un clar indicatiu de la sensibilitat lingüística d'aquesta companyia.

Google és una de les grans companyies internacionals que està apostant, de manera més ferma i decidida, per la nostra llengua. Quelcom que queda demostrat pel fet que les seves principals eines estan traduïdes al català. D'aquí que és importantíssim per al nostre país i per a la nostra llengua que una de les primeres espases empresarials en el món d'Internet i la informàtica tingui aquesta cura pels diferents idiomes i que la nostra, la llengua catalana, sigui present en tot allò que ofereixi als usuaris d'arreu del món.

Que empreses com Google emetin afirmacions d'aquesta mena, tinguin en compte la nostra llengua vol dir que alguna cosa s'està fent bé. Ara bé, ni ho tenim tot fet ni ens hem de desesperar i tornar-nos uns apocalíptics. Cal continuar treballant, i amb més força, si cal, que mai. A internet ho estem fent i estem començant a collir-ne els fruits. Però cal ésser perseverants i, com deia, anar a més. I això es una feina també de tots i totes, de petits gestos i accions del nostre dia a dia que impulsin, facin més visible, projectin i donin més valor i ús a la llengua d'Ausiàs March. Com suggeria un dels primers eslògans a favor de l'ús de la llengua catalana, a les beceroles de la dècada dels vuitanta: el català, és cosa de tots!

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat