Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dijous, 10 de de juny del 2010 | 16:15
Notícia · Política

L'eix mediterrani s'imposa a la concepció radial de l'Estat?

Barcelona · Foto: ACN · Després de la reunió de ministres de Transport de la UE, celebrada a Aragó, el ministre de Foment, Pepe Blanco, ha assegurat que l'Estat espanyol demanarà "formalment" que el corredor mediterrani s'inclogui en el document de les Xarxes Transeuropees de Transport, un llistat en què la UE recull els eixos prioritaris i que s'aprovarà el 2011. Tot i això, potser forçat pel lloc on se celebrava la reunió, potser per l'entestament de l'estat en creure que Madrid és el centre del món i tot ha de passar per la meseta', Blanco ha evitat prioritzar-lo respecte el corredor central dels Pirineus, que preveu obrir una nova línia fèrria entre Saragossa i Tolosa de Llenguadoc que travessi els Pirineus aragonesos a través d'un túnel.

Malgrat l'evidència que l'eix mediterrani és molt més eficient i menys costós que l'aragonès, Blanco ha estat incapaç de mullar-se i descartar, per ara, un projecte que tan sols respon al concepte radial d'Espanya i que, un cop arribés a la frontera francesa, es trobaria amb el no res. I és que França ja ha afirmat que la prioritat ha de ser enllaçar a través de l'Atlàntic i del Mediterrani, descartant així l'opció aragonesa. La crisi, a més, ha donat un nou impuls a l'eix mediterrani, molt més econòmic que el central. En aquest sentit, el comissari europeu de Transports, Siim Kallas, ha indicat que calia prioritzar molt bé les inversions a causa de la retallada d'inversions publiques en què està immersa Europa.


Fermed

D'altra banda, en declaracions a l'ACN, el secretari general de Ferrmed -una associació en pro del corredor mediterrani-, Joan Amorós, ha dit que confia que l'estat espanyol inclogui aquest eix ferroviari costaner en el document que defineix les prioritats estratègiques d'Europa. Amorós considera "lògic" potenciar el corredor mediterrani, que és "més competitiu" que no pas voler fer una nova infraestructura pel mig dels Pirineus.

Al ministeri de Foment li interessa reforçar l'eix mediterrani? "Si s'ho miren des d'un punt de vista econòmic i no polític, no hi ha dubte; però si volen seguir amb un criteri insostenible com el que s'ha fet amb la xarxa radial d'alta velocitat, aleshores s'equivocaran", diu Amorós. Segons dades de Ferrmed, el corredor mediterrani inclou el 50% de la població espanyola, el 50'% del PIB, el 55% de la producció industrial, el 50% de la producció agrícola en valor i el 60% del trànsit marítim.

Si es potencia el trànsit de mercaderies i s'assoleix l'ample de via europeu a tot el seu recorregut, "és un corredor que permetria convertir la costa del Mediterrani en una gran plataforma logística similar a la de Rotterdam i Anvers", ha afegit el secretari general de Ferrmed.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat