Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dilluns, 7 de de juny del 2010 | 13:33
Crònica · Política catalana

Catalunya se la juga a Saragossa

Pocs ho saben però dimecres i dijous són dos dies claus pel futur de Catalunya. I es podria dir que el partit el juga a camp contrari. Saragossa acollirà durant el 9 i el 10 de juny la cimera dels ministre de Transports de la UE. De la trobada a la capital aragonesa n'ha de sortir l'elecció o no del corredor mediterrani com a part de la xarxa principal de rutes transeuropees de transport.

I el partit es juga a camp contrari precisament perquè per l'Aragó hi passa el corredor del Pirineu Central que també opta a ser declarat prioritari. El corredor aragonès va sorgir en plena època Aznar com una manera d'intentar aïllar Catalunya de les rutes que connecten la península ibèrica amb Europa. Un invent sense cap mena d'aval tècnic o econòmic que marginava els ports de Tarragona i Barcelona com a porta d'entrada a Europa de les mercaderies que venen de l'Àsia.

Tot i la pressió que s'ha fet des de Catalunya, l'arribada del PSOE a la Moncloa no ha canviat gaire les coses. Ni a l'època de Magdalena Álvarez ni ara amb Pepe Blanco, els socialistes han fet res per descatalogar un ruta cara i ineficient a la península ibèrica i amb molt poques probabilitats que els francesos l'ajudin a finançar per les dificultats del traçat a banda i banda del Pirineu. El responsable de tot això no és altra que Víctor Morlán, el secretari general de Planificació del ministeri de Foment que, des de l'ombra, sempre ha manegat els fils perquè el corredor del Pirineu Central passés per davant del Mediterrani, molt més barat i eficient.

Però la crisi econòmica sembla haver canviat força les coses i, malgrat la pressió política que pugui fer el govern espanyol, dimecres i dijous el corredor mediterrani s'hauria d'imposar a l'altre per sentit comú. En moments com l'actual en què cal optar per un criteri de racionalitat econòmica, el corredor del Mediterrani ofereix moltes més possibilitats que l'aragonès. En primer lloc, i més important, perquè passa per tots els ports importants de l'Estat. D'Algecires a Barcelona, passant per Cartagena, València o Tarragona. I en segon lloc perquè les zones més industrialitzades i amb capacitat exportadora de l'Estat -si es descompta el País Basc- són Catalunya i el País Valencià.

Per tot plegat és molt important que aquesta setmana Catalunya estigui ben representada a Saragossa. Cal que tant des de la societat civil com des del govern es faci pressió a favor de l'arc mediterrani. No es tracta de demanar cap privilegi, sinó de garantir que les inversions amb els nostres diners es fan amb criteris de racionalitat política i econòmica i no amb criteris electorals o de càstig.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat