No volem posar-nos etiquetes, però per explicar una proposta política de forma breu i clara, a vegades cal posar-li nom. A la Joventut Nacionalista, sempre ens ha agradat “el pal de paller” que va proposar, ja fa uns quants dies, Jordi Pujol. Descriu molt bé la voluntat d’ocupar la centralitat política del país per tal de sumar diferents sensibilitats en mateix projecte de construcció nacional. És a dir, estar al centre, que no vol dir ser de centre!
La imatge és perfecta, per tant, no cal canviar-la. Però com ja hem dit altres vegades, el país ha canviat molt en els 30 anys que han passat des que el president va fer aquesta definició. Per aquest motiu, la centralitat política també s’ha mogut i, per això, proposem el sobiranisme social-liberal: per seguir sent el que sempre hem estat: el pal de paller. Així doncs, el debat no és el que volem ser, perquè això ho tenim clar: el pal de paller, la centralitat. El que hem de definir de nou és el lloc on plantar-nos per ser aglutinador i referència, hem d’explicar el nostre projecte per al país pels propers 20 anys.
El sobiranisme social-liberal, fidel als nous temps, defuig dels dogmes i proposa valors com a marc de referència: la llibertat de la persona i la nació, el patriotisme i la ciutadania activa, la universalitat dels Drets Humans, la força del ciutadà davant l’estat i la sostenibilitat entre generacions i territoris. És el nostre punt de partida per definir, entre tots, el projecte del nacionalisme català per al segle XXI. Un punt de partida que ha de servir també, per recordar que del que hem de parlar els de Convergència és, sobretot, de Catalunya.