Especialista en història del moviment obrer català i guardonat amb la Creu de Sant Jordi el 1990 i amb el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes l'any 2006, Termes ha estat un referent per als historiadors del país.
Barcelona ·
L'historiador Josep Termes i Ardèvol (Barcelona, 1936) ha mort aquesta setmana als 75 anys. Termes, que va destacar en la història del país per la seva obra d'investigació 'Anarquisme i sindicalisme a Espanya: la Primera Internacional, 1864-1881' va impartir classes a la Universitat de Barcelona, a la Universitat Autònoma i la Universitat Pompeu Fabra. Josep Termes va destacar per la seva oposició al règim franquista, que li va valdre-li l'expulsió de la Universitat el 1958 i el 1966.
En l'àmbit polític, Termes va ser militant del PSUC durant els anys 60. En aquesta línia se situa el seu treball 'El federalisme català en el període revolucionari de 1868-1973' (1972) i especialment la seva ponència al col·loqui d'historiadors del 1974, 'El nacionalisme català: problemes d'interpretació'. El govern i les principals forces polítiques ja han expressat el seu condol per la mort de l'historiador, a qui han qualificat de "referent" i de "pioner" en l'estudi del catalanisme dins del moviment obrer.