La plataforma Sobirania i Progrés ha presentat aquest dijous l’acció jurídica que emprendrà contra les empreses ADIF i RENFE “per l’incompliment de la delegació que l’Estat espanyol els fa per a que prestin els serveis de rodalies”. El president de l’entitat, Joel Joan, ha explicat que aquesta és una decisió presa “davant la manca de solucions polítiques” i ha recordat el munt de despeses extres que han d’afrontar els usuaris afectats, unes 160.000 persones. D’aquestes, es calcula que entre 2.000 i 3.000 poden haver acumulat els justificants de les despeses (cangurs, taxis, benzina, peatges, aparcaments...) que la suspensió del servei els ha suposat i que ronden els 500 € per persona.
L’objectiu de la iniciativa és que aquestes persones, tant físiques com jurídiques, puguin reclamar danys i perjudicis per l’incompliment d’un servei públic. L’advocat mercantilista Jordi Cortada ha informat que una vegada presentada la demanda (entre set i quinze dies) el jutge obrirà un període de publicitat per a que els afectats s’hi puguin adherir.
Sobirania i Progrés, que repartirà octavetes a les estacions de tren i als punts d’accés als autocars, centralitzarà la problemàtica individual, informant sobre quin tipus de documents cal guardar per a poder presentar com a proves documentals al jutjat. I és que, segons explica l’economista Elisenda Paluzie, membre impulsora de Sobirania i Progrés, “la majoria de particulars no tenen els mitjans per reclamar el compliment dels seus drets”, cosa a la qual, de moment, els mitjans de comunicació poc hi estant ajudant.