Diferents diaris digitals informatius i de l’entorn de la seguretat i la defensa han estat intoxicats sobre suposats moviments colpistes en el si de les forces armades espanyoles. Aquestes informacions es basen en una suposada reunió d’unes desenes de “mòmies” militars jubilades franquistes, de l’entorn del sector més ultra del PP, neguitoses per l’actitud del monarca espanyol Juan Carlos I, a qui acusen d’un “silenci suïcida” davant de les opcions independentistes de polítics bascos i catalans. Aquests militars franquistes tornen a repetir l’esquema de les dues Espanyes i arriben a acusar a Zapatero de tots els mals.
En el seu discurs i els diferents documents elaborats per aquest sector es parla d’atac contra la “Cristiandad española” i contra la llengua espanyola, i preveuen que “Espanya s’està convertint en una cosa irreconeixible, insolidària, amb odis veïnals, fronteres i dialectes i fablas obligatòries”.
Segons el col.lectiu Coronel Macià, del Centre d’Estudis Estratègics de Catalunya (CEEC), aquest manifest i aquests moviments serien “fantasmades” d’un nucli jubilat de l’exèrcit franquista que avui pot tenir encara algunes ramificacions amb les restes de les unitats militars anomenades “africanistes” però que el nou exèrcit espanyol no està, avui, majoritàriament per aventures involucionistes i colpistes.
Les preocupacions de la majoria d’oficials i comandaments de les forces armades són molt professionals i el seu punt de mira està posat a l’OTAN, al sistema defensiu europeu, a la seva participació en missions d’estabilització, pacificació o de pau i a la creació d’un exèrcit que compleixi els estàndards que marquen Brussel.les i l'OTAN.
És cert que la intel.ligència militar i el CNI segueixen de prop els moviments reivindicatius nacionals de Catalunya, Euskadi i també Galícia però aquests serveis coneixen ja la realitat d’Irlanda a través dels seus companys britànics, i l’experiència de les forces armades espanyoles en la seva participació als Balcans els ha fet entendre que les realitats són cada vegada més plurals.
El col.lectiu Coronel Macià insisteix en què les possibilitats colpistes contra les suposades ambicions secessionistes de catalans i bascos avui pràcticament són fora de les intencions d’uns militars escalivats alguns d’ells en la seva joventut amb el 23-F, i per les noves generacions, el franquisme i el colpisme els sona al passat tronat.
Amb tot, però, caldria que les institucions i la societat civil catalana i basca fessin actuacions i enviessin missatges als sectors militars de l’Estat per fer-los entendre els canvis profunds que són necessaris per consolidar allò que ells necessiten i desitgen, una Europa unida, forta i amb capacitat d’autodefensa, que superi els problemes del passat. Tot aquest renou no succeiria, en definitiva, si aquests sectors ultres no es veiessin legitimats per l’article 8 de la Constitució espanyola.