Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Divendres, 3 de de maig del 2013 | 16:09
Notícia

El periodisme independent retorna: 15 silencis dels mitjans, de Media.cat

En una situació d'alarma màxima quant a la independència dels mitjans de comunicació a Catalunya, el grup de periodistes Ramon Barnils (Mèdia.cat) ha pujat a l'escenari informatiu per a oferir una nova entrega de l'anuari Mèdia de l'Observatori Crític de la Comunicació, aquest darrer cop dedicat a 15 silencis mediàtics d'aquest passat 2012. 

M. Folch · El document ha aterrat a Catalunya en una situació tan complexa com delicada (apassionant sempre) al món de la comunicació: crisi econòmica, precarització laboral, impàs polític, conversió digital, una pila d'ERO a les empreses de comunicació i, sobretot, el llegat d'un sector professional eternament desregularitzat ─sense Estatut del periodista ni normatives ni Col·legis forts que protegeixin el professional─ a voluntat, sempre, dels més poderosos. 

Davant l'ecatombe, amb l'onada del tsunami a punt de tocar terra, oh, sorpresa: la sala d'actes del Col·legi de Periodistes de Catalunya s'omple a vessar per a la presentació de l'Anuari d'enguany del col·lectiu de periodistes Ramon Barnils. Un acte que històricament centrava l'atenció d'una part de la professió, la que es permetia el luxe (quins temps...!) d'anar més enllà en l'anàlisi crític de la seva feina, ara esdevé el centre de l'atenció de moltes més mirades (i moltes d'elles externes, provinents d'altres sectors professionals).

A banda dels 15 temes que el grup de periodistes apropa, amb aquest nou anuari, a aquell miratge que anomenem l'opinió pública, el col·lectiu ha demostrat, d'entrada, una realitat que fins a dia d'avui no havia estat revelada: el gran interès que actualment té la societat catalana per l'existència d'un periodisme diferent a la major part d'altaveus actuals.
Existeix una demanda real a Catalunya d'un periodisme digne, no sotmès a les pressions polítiques, econòmiques i empresarials"
D'aquest interès en surt allò que ara ens agrada anomenar slow journalism, que no és més que aplicar-hi la dedicació adeqüada a fer un periodisme compromès. D'aquest lent xup-xup en surten 15 reportatges, 15 realitats amagades d'entre les quals se'n destaquen els contractes que la Generalitat ha adjudicat a Deloitte, empresa auditora va contractar David Madí (persona de confiança de Mas i exassessor del president) i que en poc més de dos anys ha triplicat el volum de negoci; els onze morts sota custòdia policial en comissaries o detencions als Països Catalans; les trajectòries polítiques i empresarials dels nou ministres de Franco que han sobreviscut a Manuel Fraga (i que encara viuen); les regulacions laborals de la meitat de les empreses catalanes amb més beneficis, les quals han aprofitat la reforma laboral per a fer acomiadaments; la ciutat de València com a porta principal a Europa d'entrada de cocaïna i els negocis catalans que actualment existeixen als països àrabs en dictadura.

Efectivament, la recollida de recusos econòmics entre la societat i la col·lecta de mecenes han sigut els protagonistes d'aquest darrer Anuari de Media.cat, un projecte que per primera vegada ha posat de relleu les inquietuds de la societat sobre els mitjans que vol consumir: existeix una demanda real a Catalunya d'un periodisme digne, no sotmès a les pressions polítiques, econòmiques i empresarials.

Sembla, doncs, que la societat comença a dir prou a les gens estèrils notes de premsa i a la comunicació corporativa direccionada, i que ha entès que prendre partit en aquest afer i implicar-s'hi activament és part de la solució al problema. Més enllà d'exigir als periodistes el paper de superherois en un context impossible, hi apareix la coordinació i l'organització social en contra de l'antiperiodisme actual. Veurem si aquesta flor fa estiu. Cal restar amatents.

Podeu consultar la totalitat de l'Anuari a la secció Documents de Tribuna.cat.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat