Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Divendres, 5 de de març del 2010 | 15:00
Crònica · Societat civil

El PSOE i el PP estan d'acord a aniquilar l'autonomia del port de Barcelona

Independentment de la conjuntura política, dels seus desacords en matèria de mesures anticrisi o de la seva animadversió personal, els diputats del PP i el PSOE estan d'acord en una cosa: fer la pinça en contra Catalunya. Aquesta setmana els dos grans partits espanyols, amb el permís dels seus diputats catalans, han consensuat una nova mesura per laminar les competències d'autogovern del nostre país. En aquest cas, les víctimes són els ports de Barcelona i Tarragona que perdran gairebé tota l'autonomia.

El que pretenen dur a terme els dos partits espanyols és una mena de renacionalització dels ports, que van obtenir cert grau d'autonomia arran del pacte del Majestic entre el PP i CiU en època d'Aznar. En aquell moment, els nacionalistes catalans no van aconseguir el traspàs dels ports, tal com ara s'ha fet amb Rodalies, però es va pactar que dotar de molta autonomia les autoritats portuàries, on les dues administracions tindrien el poder repartit al 50%. Deu anys després d'aquella decisió, que ha permès als ports de Barcelona i Tarragona tenir unes taxes de creixement anual altíssimes, l'Estat pretén retallar-los les ales.

Es tracta de fer una Loapa portuària. En les seves esmenes, per exemple, PP i PSOE han pactat que en cas de conflicte amb algun dels ports qui ho arbitri no sigui la justícia ordinària sinó de Puertos del Estado, un organisme depenent del ministeri de Foment. No cal dir que Puertos del Estado té la seva seu a Madrid i, amb les seves actuacions, ja ha demostrat que el seu objectiu és el creixement dels ports d'Algecires i València per damunt dels catalans.

La recentralització de competències no s'acaba aquí, perquè els partits estatals pretenen que el representant de Puertos del Estado als consells d'administració de les diferents autoritats portuàries tinguin capacitat per vetar les decisions estratègiques. Tal pràctica suposa que aquest representant, un funcionari de Madrid, tingui més poder que el mateix president del Port, que habitualment és una persona de consens entre la Generalitat i l'Estat. El nou pacte PP-PSOE arriba, a més, quan el debat sobre les competències en matèria d'aeroports també està bloquejat. Amb l'excusa de la crisi i l'enfrontament amb els controladors aeris, el ministre Blanco està donant llargues al govern i els partits catalans.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat