La pre campanya de les eleccions del 9 de març ha estat dominada en bona part per les operacions policials i judicials contra l'esquerra abertzale. Zapatero i Rubalcaba han escalfat l'ambient detenint i empresonant a gairebé dos centenars d'independentistes bascos, inclosos els seus màxims dirigents, i barrant el pas d'ANB i EHAK als comicis espanyols. Les enquestes pronostiquen uns resultats molt ajustats a les urnes, pràcticament un empat tècnic. Segons el CIS, el PSOE només avantatja d'un punt i mig al PP. Zapatero ha confessat que "ens convé que hi hagi tensió a les enquestes". El líder del PSOE es disposa a fer front a aquesta tensió tibant la corda del conflicte basc. Vella recepta que suposa jugar amb foc.
Els socialistes necessiten un cop d'efecte en aquesta campanya. Fa setmanes que la policia francesa està molt activa. Les brigades mixtes de gendarmes i guàrdies civils fan hores extres aquests dies als País Basc francés. L'objectiu és caçar a "Txeroki", a Garikoitz Aspiazu, considerat el cap militar d'ETA o a algún dels seus lloctinents. Si Zapatero servís aquesta peça als espanyols en plena campanya, s'asseguraria la victòria sobre Rajoy. De moment, a l'espera de notícies de París, el ministre de l'interior ha activat el nivell màxim d'alerta en previsió d'atemptats. Rubalcaba tem que "ETA intentarà matar abans de les eleccions."
L'esquerra abertzale, mentrestant, intenta refer-se dels cops rebuts i es prepara per rebre'n de nous. La portaveu d'EHAK, Nekane Erauskin, augura "coses més greus" que la suspensió del seu partit i d'ANB i també lamenta que la resta de formacions basques afrontin la campanya amb normalitat tot i tractar-se d'unes eleccions "anti-democràtiques" per l'absència de l'opció independentista.
En aquest clima els candidats ja han traçat les estratègies per sol.licitar el vot dels ciutadans. Sorprèn el lema escollit pel PNB: "Jo visc a Euskadi, i tu on vius?" Cap esment a la consulta que suposadament pretèn convocar el Lehendakari Ibarretxe a finals d'any. Els penebistes aposten per una campanya de perfil baix, gens sobiranista, sense cap referència al dret a decidir i molt predisposats a un pacte post-electoral amb Zapatero per garantir els seus actuals set parlamentaris a Madrid.
Els socialistes bascos insistiran que Zapatero y Rajoy "No són el mateix", el PP d'Euskadi apel.la al seny i a la rauxa dels electors, "Amb cap i cor" i afegeix també un "Idees clares". Eusko Alkartasuna es presenta com "La veu del poble", aspira a mantenir el seu diputat per Guipúscoa i fa un seguit de crides: a la independència, a Euskal Herria, a la pau. L'Ezker Batua de Javier Madrazo, sense representació als Congrés de Madrid, aprofita la passada polèmica entre Hugo Chávez i el rei d'Espanya i la converteix en el seu lema de campanya: "Perquè no callo, República!". Per últim, Aralar buscarà fer-se un lloc entre els votants independentistes, orfes de marques electorals a causa de la il.legalització i de la suspensió de partits, i es presenta com "La nova esquerra, l'esquerra patriótica".
Caldrà veure quin panorama ens trobarem el pròxim 10 de març, un cop s'hagi esvaït el fum de la batalla electoral que ara intoxica els sentits i distorsiona les mirades. Encara no ha arribat l'hora de la distensió. Això queda lluny i trigarà en presentar-se una nova oportunitat per al diàleg i la pau. Mentre les presons de l'Estat estan cada cop més plenes d'abertzales, les urnes espanyoles es buiden de vots bascos. Abstenció independentista contra un Estat d'excepció fet a mida per a Euskal Herria.