Indica publicitat
Dimarts, 14 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dijous, 15 de de novembre del 2007 | 18:32
Crònica · Euskal Herria

El factor 'R' domina la política basca


Res no es mou a Euskadi, o almenys res del que caldria que es mogués. Les principals actuacions i decisions que sacsegen el panorama basc tenen com a protagonista la lletra ‘R'. Sabem que d'aquí a les eleccions espanyoles del mes de març, el govern del PSOE s'ha embarcat en la vía de la Repressió contra l'esquerra abertzale. Zapatero pretén tapar la boca del PP mantenint a ratlla al moviment independentista a base d'empresonar a més dirigents de Batasuna i d'assetjar judicialment a Acció Nacionalista Basca i, tot plegat, per no oferir cap flanc a Rajoy en aquesta qüestió.
Una estratègia policial dels socialistes que els abertzales d'esquerres es proposen Resistir, aguantar les envestides de l'Estat com es pugui a l'espera que després de les eleccions de la primavera el bombardeig cessi i es puguin Replantejar les coses amb un nou escenari polític a Espanya. Si Rajoy guanya els comicis, res a fer; si el vencedor torna a ser Zapatero, s'obriria una altra oportunitat per Reconduir l'actual confrontació a un escenari de distensió. Estaríem, doncs, davant d'una segona oportunitat i per edificar-la no caldria començar de bell nou. Els ponts de diàleg que es van aixecar durant el fracassat procés de pau permetrien Reactivar el diàleg entre les parts. Ho diu un dels principals dissenyadors de l'estratègia de pau de l'esquerra abertzale, Rafa Díez: "No estem en un punt zero i tota la classe política ha de treballar per situar un espai de diàleg, negociació i acords que definitivament ens porti a un escenari de solucions polítiques". El secretari general del sindicat LAB està convençut que després de les eleccions espanyoles "es pot obrir una nova situació" de diàleg entre Zapatero i l'independentisme basc. Mentre Rafa Díez mira a mig i llarg termini, el ministre de l'interior, Rubalcaba, aposta per les jugades en curt i adverteix que no permetrà de cap de les maneres que Batasuna es Reorganitzi. Després dels últims cops policials, la capacitat de Regeneració d'ETA ha tornat a quedar demostrada amb els atemptats fallits contra el Palau de Justícia de Getxo. ETA continua Reclutant militants i el conseller d'interior basc, Javier Balza, confirma que l'organització armada disposa d'infraestructura a Euskadi, a Espanya, i que planeja les seves accions a França.

En el front judicial també hi domina el factor ‘R'. Els advocats del Lehendakari han Recusat, finalment, per parcials i no objectius, a dos jutges del Tribunal Superior de Justícia d'Euskadi. La defensa d'Ibarretxe entén que Ruiz Piñeiro i Antonio García no poden jutjar el president basc perquè coincideixen amb els postulats ideològics del PP i del Foro de Ermua. Aquesta última plataforma espanyolista és la que ha impulsat el procés judicial contra el Lehendakari, dos dirigents del PSE i cinc de Batasuna.

Repressió, Resistència, són mots que haurien de caure del vocabulari del conflicte basc i que, malauradament, estaran plenament vigents encara durant, almenys, cinc mesos més, a l'espera que escampi el clima electoral entre populars i socialistes. A partir de llavors, totes les parts han de posar-se a treballar en una equació que també tingui en compte el factor ‘R', i la paraula no pot ser altra que Resolució. Una Resolució que passi per una pau justa, democràtica, que permeti als bascos d'Euskadi i Navarra decidir junts el seu futur amb una ‘A' ben grossa d'Autodeterminació.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat