Indica publicitat
Divendres, 10 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dilluns, 25 de d'agost del 2008 | 18:13
Crònica · Cultura

Europeana


Europeana. Aquest és el nom d'un projecte impulsat per la Comissió Europea. L'objectiu és posar a la xarxa en els propers 2 anys prop de dos milions d'arxius i documents digitals com ara: documentals, fotografies, pintures, gravacions, mapes, llibres, arxius... La voluntat és que aquest portal acabi esdevenint la biblioteca cultural europea de referència. El primer pas tindrà lloc el proper mes de novembre quan Viviane Reading, la Comissària Europea per la societat de la informació i mitjans de comunicació inauguri formalment el portal Europeana. De moment només començarà a funcionar en fase de proves. Cal recordar que Viviane Reading coneix molt de prop el cas català i les diferents iniciatives que s'han emprès des de Catalunya per tal d'aconseguir l'oficialitat del català a Europa.
El contingut digital s'està seleccionant d'entre materials que ja han estat digitalitzats per museus, biblioteques, arxius i filmoteques d'arreu d'Europa. És un projecte força interessant però que només tindrà sentit si parteix d'una concepció d'Europa global, és a dir no estatal. De moment però, els 120 milions d'euros que la Comissió Europea ja ha invertit en aquest projecte són insuficients, i ja s'ha fet una crida als estats membres de la Unió Europea i també a institucions privades a fer-hi aportacions extraordinàries per fer que el projecte sigui realment representatiu i viable. Actualment és calcula que només l'1% del contingut de biblioteques, museus, arxius i filmoteques europees està digitalitzat. És una xifra molt baixa i que ens indica un dels nous reptes que hem d'afrontar com a resultat de la revolució que han suposat les tecnologies de la informació i comunicació. No només es tracta de tenir les estructures nacionals que tota cultura té (museus, arxius, teatres...) sinó que també cal ser present a la xarxa i tenir els continguts en format digital. És en aquesta línia que cal entendre l'acord que fa unes setmanes van signar l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) i Google per tal digitalitzar el fons de publicacions, dins del projecte Cerca de Llibres de Google. Aquest acord permetrà que milers d'obres en català puguin ser consultades per qualsevol persona en qualsevol moment. Ser present a la xarxa és un dels molts reptes culturals que ens planteja el segle XXI, no només per poder impulsar i estimular la nostra cultura en totes les seves vessants, sinó també per donar-nos a conèixer i fer-nos present arreu del món. El projecte Europeana ha de ser una eina, una oportunitat que hem d'aprofitar, i que ha de servir per poder anar consolidant la presència de la nostra cultura a Europa, on massa sovint som invisibles, i per extensió a tota la xarxa.

 

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat