Indica publicitat
Dimarts, 14 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dijous, 17 de de gener del 2008 | 17:54
Crònica · Afers religiosos

Pagola i Vigil com a símptoma


La remor de la creuada contra el Govern espanyol impulsada per la reaccionària cúpula de la Conferència Episcopal Espanyola ha eclipsat la condemna a l'obra de dos eminents teòlegs espanyols. Amb pocs dies de diferència, la Comissió Episcopal per la Doctrina de la Fe, el bisbe de Tarazona i altres responsables de la mateixa comissió han carregat amb gran duresa contra el llibre Teologia del pluralismo religioso del claretià José María Vigil i Jeús. Aproximació històrica, del capellà José Antonio Pagola. En ambdós casos, després d'enumerar la llista de "pecats" de les respectives obres, s'afirma que el llibre pot "fer molt de mal a la fe i als nostres fidels, sobretot els més senzills". José María Vigil és un claretià que sempre s'ha distingit per la seva solidesa teològica i el seu rigor intellectual. Aragonès, dedicat durant molts anys a la pastoral juvenil, professor de teologia, a mitjan dels anys 80 va anar a Nicaragua a viure i a finals dels 90 es va traslladar al Panamà. Autor de centenars d'articles i d'una trentena de llibres, s'ha especialitzat en la teologia de l'alliberament i en la seva difusió a través del portal "Servicios Koinonia". Justament, aquesta setmana el rector de Santa Maria del Corcó ha denunciat que, suposadament, des del Bisbat de Vic s'hauria installat un filtre per impedir que s'accedís a aquest portal d'internet. Una de les principals obres de Vigil, Espiritualitat de la liberación, va ser escrita conjuntament amb el bisbe Pere Casaldàliga.

Per la seva banda, José Antonio Pagola és actualment director de l'Institut de Teologia i Pastoral de Sant Sebastià i, el que és molt important, ha estat durant vint anys el vicari general del bisbe de Sant Sebastià José María Setién. Gran expert en cristologia, l'obra que ha estat qüestionada va trigar set anys a escriure-la Les acusacions contra Pagola són duríssimes, ja que s'arriba a afirmar que en el llibre es beslluma "la temptació arriana" , és a dir reduir Jesucrist a la condició humana, i que el "Jesús de Pagola no és el Jesús de la fe de l'Església".


José María Vigil i José Antonio Pagola són considerats dos grans teòlegs, assenyats i sòlids, allunyats de posicions més radicals. Mai havien estat arrenglerats en els sectors més crítics. D'aquí ve la transcendència de les desqualificacions, sempre emparant-se en la increïble argumentació que pot fer mal a les persones menys formades. Vaja, com si els cristians fossin menors d'edat! En el cas de Pagola, a més, s'afegeixen altres components, com la seva estretíssima vinculació amb Setién i amb la diòcesi de Sant Sebastià.

En altres paraules, també es condemna Setién, Uriarte i la línia de l'Església basca en el mateix paquet. Com és habitual, tot plegat servirà perquè els dos llibres es venguin molt més i s'aconseguirà l'efecte contrari; el llibre de Pagola ja va per cinc edicions, amb 30.000 llibres venuts, tot un rècord en el camp editorial religiós. No aconseguiran esmorteir l'efecte dels llibres, al contrari. A Vitòria i a Bilbao la presentació de Jesús. Aproximació històrica va esdevenir un èxit sense precedents, amb molta gent dreta. La nova escalada involucionista de la jerarquia de l'Església espanyola ha ofert un altre símptoma d'integrisme. Pagola, en canvi, ha donat una lliçó (http://eclesalia.blogia.com/2008/010701-con-mi-vida.php) de profunditat, coherència i esperit evangèlic. Efectivament, tal com reconeix ell mateix en aquest article, volen fer-lo callar i esborrar qualsevol signe de llibertat i d'esperit crític.


Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat